Hoe zorg je voor een goede klantrelatie?

klant thuisvergelijken

Een goede klantrelatie hebben met klanten is iets wat ieder bedrijf wil bereiken. Toch is het lang niet vanzelfsprekend dat dit ook daadwerkelijk het geval is. Een blije klant kost minder en levert meer op. Zaak dus om van jouw normale klanten blije klanten te maken. Hoe zorg je er voor dat jij een normale klant omtovert in een blije klant? Wij vertellen het je aan de hand van een paar simpele tips.

Beloon goede klanten

Ieder bedrijf heeft klanten die veel opleveren en klanten die veel kosten. Hoe zorg je er voor dat klanten die veel kosten klanten worden die veel opleveren? Dat is natuurlijk de hamvraag. Wat altijd goed werkt is het belonen van jouw goede klanten. Zo zorg je er voor dat deze goede klanten ook tevreden blijven. Een oude (tevreden) klant kost immers minder dan een nieuwe klant. Zorg er daarom voor dat je goede klanten beloont. Dit kan zijn met bedrukte relatiegeschenken met jouw bedrijfslogo, maar het kan ook met een speciale kortingsactie. Zolang je klanten het gevoel geeft dat ze gewaardeerd worden, zullen zij dat weer belonen met extra business.

Ontwikkel een loyaliteitsprogramma

Loyaliteitsprogramma’s zijn sinds jaar en dag onderdeel van veel bedrijven. Of het nu gaat om een spaaractie bij de supermarkt of een klantenkaart bij de grote tech gigant. Bedrijven doen van alles om jouw als klant vast te houden. Zorg er daarom voor dat jouw (vaste) klanten zich ook kunnen aanmelden voor een dergelijk programma. Of het nu gaat om vaste klanten korting, punten sparen of speciale weggeefacties. Iets verdienen door loyaliteit is voor ieder bedrijf leuk en werkt in de meeste gevallen ook goed voor een betere klantrelatie.

Houd regelmatig contact

Een goede klantrelatie krijg je niet alleen door klanten te belonen of om dingen weg te geven. Hiervoor is ook persoonlijk contact nodig. Zorg er daarom voor dat jij regelmatig contact hebt met (nieuwe) klanten zodat je een echte relatie met elkaar kunt opbouwen. Als jij nooit persoonlijk contact met een klant hebt zal je deze ook nooit echt leren kennen. Zo kom je met persoonlijk contact achter zaken waar je niet achter was gekomen bij het lezen van de website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *