Sportmarketing

Sportmarketing

Sportmarketing

Na de coronalockdown was in de kranten te lezen dat veel sportscholen leden zijn kwijtgeraakt door de coronacrisis, die leden zijn moeilijk terug te winnen. Of misschien toch niet? Wanneer je een marketing bureau inschakelt dat zich speciaal bezig houdt met sportmarketing en dat dus de sportwereld kent, dan is het werven van nieuwe leden of oud-leden ertoe brengen terug te komen misschien helemaal niet zo moeilijk. Feit is dat er sportscholen zijn die het met behulp van Fitness Marketing lukt om weer een stijgende lijn van ledenaantallen te krijgen.  

Wat is het verschil tussen een “gewoon” marketingbureau en een sportmarketingbureau?

Een sportmarketingbureau heeft alles in huis wat je van ieder marketingbureau mag verwachten, echter met meer. En dat “meer” is de eerder genoemde kennis van de sportwereld en wat er nodig is om een sportschool of fitness-studio onder de aandacht te brengen, dit noemt men ook wel Fitness Marketing.  

Wat kan het sportmarketingbureau voor mijn sportschool betekenen?

Allereerst kan men een website opzetten die sporters aanspreekt, omdat zij met hun kennis van de sportwereld weten wat aanslaat. Uiteraard geldt voor deze website wat voor alle websites geldt: deze zal geschikt is voor een mobiele telefoon, omdat heden ten dage meer op internet wordt gegaan vanaf de telefoon dan vanaf de PC. Door middel van gerichte campagnes, bijvoorbeeld via Google Ads of door middel van een hulp in te schakelen van een Linkbuilding bureau, kan men er voor zorgen dat de website van de sportschool in het oog springt en wordt bezocht. Belangrijke aanvulling voor de website is een chatbot. De bezoeker is dan snel geneigd om vragen te stellen en zijn of haar gegevens achter te laten. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om de potentiële nieuwe leden telefonisch te benaderen. En natuurlijk kunnen oud-leden aangespoord worden om weer lid te worden. Daarnaast kan de geïnteresseerde een e-mailadres achterlaten om zich in te schrijven voor een e-mail nieuwsbrief. Een goed opgestelde nieuwsbrief kan interesse wekken om (opnieuw) lid te worden.  

Social media

Over het belang van het gebruik van social media hoeft niet meer gediscussieerd te worden. Ieder marketingbureau, dus ook een bureau gericht op Fitness Marketing, zou dit standaard in het concept moeten hebben en moeten zorgen dat de cliënt een goed opgezette Facebookpagina of Instagram account heeft. Met een toonaangevend persoon uit de sportwereld kan een Instagram reel worden gemaakt, die wordt waarschijnlijk veel bekeken. Het kan natuurlijk ook een wat uitgebreidere YouTube video zijn over een interessant sport- of gezondheidsonderwerp, waarvan de link dan vermeld staat op Facebook en Instagram. Evenementen, zoals bijvoorbeeld open dagen, kunnen via Facebook of Instagram worden aangekondigd. Denkt men aan kortingsacties om leden te werven? Vermeld die dan op de verschillende social media. Dit werkt echt vele malen beter dan een flyer in de brievenbus. Die flyer wordt namelijk willekeurig bezorgd, maar een Facebookpagina en een Instagram account worden bekeken door mensen die al geïnteresseerd zijn, dus je hebt direct de juiste doelgroep te pakken.  

Evaluatie

Ga je in zee met een sportmarketing bureau, dan zal men steeds met je evalueren. Wat hebben de campagnes opgeleverd? Hoeveel nieuwe leden zijn er via de website, de campagnes, de social media, enz. bijgekomen? Moet er worden bijgesteld? Heb je interesse? Benader dan een sportmarketing bureau. Wellicht kan een persoonlijk gesprek duidelijkheid geven in wat men voor jouw sportschool kan betekenen.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *