Manieren om je metabolisme te versnellen

Bijna elke blog over gezondheid of mannenblog schrijft dat een goede metabolisme belangrijk is, maar wat wordt daar nu eigenlijk mee bedoeld? Het is je stofwisseling en uit onderzoek is gebleken dat het goed is om die stofwisseling te versnellen. De beste manieren om dit te doen zijn kleine aanpassingen in je voedingspatroon of bewegingsschema.

Metabolisme is de aanvoer van bouwstoffen en afvoer van afvalstoffen

Je stofwisseling, en dus je metabolisme, is niets meer dan het proces van aanvoer van bouwstoffen en afvoer van afvalstoffen. Dit proces zorgt ervoor dat voeding in energie wordt omgezet. Leeftijd, lengte, natuurlijke spiermassa en vetpercentage hebben invloed op die metabolisme. Jij kunt er echter ook zelf invloed op uitoefenen. om dit te versnellen.

Zorg voor een goede stofwisseling dat je voldoende beweegt

Een intense training zorgt voor een snellere metabolisme en snellere vetverbranding. Niet alleen tijdens, maar ook na de workout. Zorg dan ook dat je voldoende beweging hebt. Je kunt thuis genoeg oefeningen doen om gezond te blijven en dat kost je slechts een half uurtje.

Ook een goede nachtrust is erg belangrijk

Alles begint eigenlijk bij een goede nachtrust. Ook een goede stofwisseling, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Als je lijf tot rust komt, zal je stofwisseling beter werken. Zorg daarom voor voldoende nachtrust en een goed matras.

Zwarte koffie versnelt de stofwisseling

Een koffiedrinker ervaart 's ochtends na zijn eerste kopje koffie vaak een kleine energieboost en dit klopt wel. Als je koffie met mate drinkt kan het een licht stimulerend effect hebben op je stofwisseling. Zwarte koffie wel te verstaan, want melk en suiker doen dit effect weer te niet.

Crashdiëten met minder dan 1000 calorieën zijn desastreus voor je stofwisseling. Deze diëten zorgen er vaak voor dat je snel afvalt, maar dit gaat ten koste van een gezonde voeding en van je spieren. Doordat je veel spiermassa verliest daalt ook je stofwisseling. Een crashdieet leidt dan ook tot een lichaam dat minder calorieën verbrandt (en dus sneller aankomt) dan het lichaam dat je had voor het dieet. Bij een normaal voedingspatroon zullen de kilo's er dan ook weer aanvliegen.