Wat is het Google CSS Partnerprogramma?

De oorsprong

In juni 2017 ontving Google een megaboete van €2,42 miljard euro vanwege machtsmisbruik op haar eigen Google Shopping platform. Zij lieten andere partijen nauwelijks toe in deze prijsvergelijker, en dat zag de Europese Unie als oneerlijke concurrentie.

ls oplossing heeft Google in oktober 2018 het CSS partnerprogramma geïntroduceerd. Hierdoor is de weg voor andere prijsvergelijkers om te adverteren via het Google Shopping netwerk opengezet. Hierdoor zijn er, naast Google, meerdere prijsvergelijkers te vinden in Google Shopping zoals te zien is in de afbeelding links.

Google stimuleert webwinkeliers te adverteren via een CSS om tegemoet te komen aan de wens van de Europese Unie om het speelveld eerlijk te houden.

De Consequenties

Door deze stimulans zijn de verhoudingen in de biedingen flink veranderd. Google heeft namelijk besloten om 20% van de ingestelde CPC te rekenen als servicekosten voor haar eigen Google CSS. Daarom gaat maar 80% van de door jou ingestelde CPC daadwerkelijk naar de veiling.

Wanneer je adverteert via een externe CSS gaat 100% van je ingestelde bod naar de veiling. Dit betekent dat wanneer je via het Google CSS adverteert, je in feite 20% minder biedt dan nodig is. De afbeelding recht visualiseert dit.

Wat betekent dit voor een webwinkelier? Als online ondernemer heb je met het CSS programma de mogelijkheid om meer te doen met je marketingbudget in Google Shopping. Wanneer je profiteert van de nieuwe verhoudingen sta je voor twee mogelijke strategieën.

Wat wordt uw keuze?

Rendementsverbetering
Door te adverteren via een CSS worden jouw biedingen in Google Shopping meer waard. Je kunt daarom overwegen om de ingestelde CPC’s te verlagen. Dit zal resulteren in behoudt van jouw traffic tegen lagere kosten. Het rendement verbeterd dus. De grafiek links is een praktijkvoorbeeld van deze strategie. Het vertoningspercentage blijft gelijk terwijl de gemiddelde klikprijs daalt.

Groei
Wanneer je kiest om de CPC’s niet te wijzigen, zullen meer zoekwoorden vertoningen krijgen. Wederom is het bod meer waard geworden. Dit leidt tot een opwaartse spiraal. Zoektermen die in de vorige situatie niet in aanmerking kwamen voor een (top)vertoning, komen daar nu wel voor in aanmerking. Daarnaast krijgen producten die nu al goed vertoont worden nog betere posities. Als je de CPC’s gelijk laat dan zullen de kosten van de campagne waarschijnlijk toenemen, maar dit resulteert daarentegen in meer vertoningen en meer verkeer. Verhoudingsgewijs ontvang je meer voor de kosten die je maakt.

De integratie voor de CSS koppeling wordt door ons persoonlijk uitgevoerd. Wanneer je vragen en/of onduidelijkheden hebt, kunt u contact opnemen. Wij zullen telefonisch jouw vragen en/of onduidelijkheden beantwoorden.
Wij hebben in geen enkel geval toegang nodig of verkrijgen toegang tot jouw Google Shopping data. Uitvoerend veranderd er voor jou verder niets. De configuratie zullen wij voor onze rekening nemen.

Wil jij verdere informatie over het CSS programma, of ben je geïnteresseerd in een koppeling voor het CPC-voordeel? Neem contact met ons op.